برای اکثر مردم این اتفاق رخ داده که کادو های ناخوشایندی دریافت کرده باشند. لباسی که اصلا مطابق سلیقه شان نیست یا کیک تولدی که ناخواسته دریافت کرده اند. اخیراً گروهی از محققین علم بازاریابی به بررسی این موضوع پرداخته اند که از چه چیزهایی به عنوان کادوی بد تلقی می شود و بنابرچه دلایلی افراد، چنین هدیه های بدی برای مهم ترین و با ارزش ترین فرد زندگیشان خریداری می کنند.

یکی از دلایل پیشنهادی محققین این است که هدیه دهنده و هدیه گیرنده به چیزهای متفاوتی علاقه دارند. هدیه دهنده به لحظه دادن هدیه می اندیشد، به اینکه طرف مقابل را شگفت زده و خوشحال نماید در حالیکه هدیه گیرنده به مفهوم کاربردی بودن هدیه می اندیشد. به این نتیجه رسیدیم که هدیه دهنده قصد دارد به شدت دریافت کننده کادو را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که در لحظه دریافت، وی سرشار از خوشحالی باشد در حالیکه فرد هدیه گیرنده بیشتر به این موضوع اهمیت می دهد که به مرور زمان از ارزش هدیه اش کاسته نشود. بررسی های گروهی از کارشناسان بازاریابی در دانشگاه کارنیه ملون حاکی از آن است که در حال حاضر بین پروسه فکری و انگیزه های هدیه دهنده و گیرنده ، ناهماهنگی وجود دارد.

مثلاً گاهی اوقات ممکن است جاروبرقی که به صورت عرف کادو شگفت انگیزی تلقی نمی شود، از سوی دریافت کننده هدیه بسیار ارزشمند لحاظ شود چون برای مدت زمان طولانی کارایی خواهد داشت

از این رو محققان به بررسی خطاهای کادو دادن پرداختند تا بتوانند نقاط مشترکی بیابند. آنها به این نتیجه رسیدند که لحظه تبادل هدیه در مقایسه با کارایی طولانی مدت هدیه، می تواند توضیح علت بسیاری از اشتباهات باشد، اشتباهاتی مثل موارد زیر:

*دادن کادویی ناخواسته برای تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل، آن هم در شرایطی که هدیه گیرنده ترجیح می دهد هدیه ای غیر شگفت انگیز دریافت نماید.

* تمرکز روی کادو های ملموس که در لحظه، قابل استفاده هستند در حالیکه ممکن است طرف مقابل انتظار هدیه هایی غیر معمول داشته باشد مثل بلیط تئاتر که برای وی شادی به همراه خواهد داشت

*انتخاب کادویی که بار اجتماعی دارد مثل کمک به خیریه به نام فرد هدیه گیرنده با این ذهنیت که او بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت در حالیکه ممکن است وی ترجیح دهد هدیه ای دریافت کند که برای خودش  قابل استفاده باشد و جنبه شخصی داشته باشد

* دادن کادو های گران قیمت با این نسبت که ارزشمند بودن طرف مقابل را نشان دهید در حالیکه قیمت کادو نمی تواند تعیین کننده لذت بخش بودن یا کاربردی بودن هدیه باشد برای انتخاب بهتر در امر هدیه دادن، توجیح محققان این است که کادویی انتخاب گردد که احساس هدیه دهنده را به بهترین شکل به هدیه گیرنده انتقال دهد، هدیه ای باشد که در طولانی مدت برای شخص کاربردی باشد.

در واقع ما به کسانی کادو می دهیم که برای ما بسیار با ارزش هستند و هدف این است که باعث خوشحالی آنها شویم و رابطه ما تقویت گردد. بهتر است هنگام خرید کادو تمرکز روی این نکته باشد از نظر گیرنده هدیه، چه چیزی ارزشمند تلقی می شودو لحظات ابتدایی هدیه دادن خیلی مهم نباشد.