تفسیر واژگان قرآن کریم
برگرفته از تفاسیر مجمع البیان و المیزان

کتاب حاضر، موسوعه‏ ای است از تفسیر مفردات واژه‏ های قرآنی، بر اساس این دو تفسیر مجمع البیان و المیزان؛ به گونه‏ ای که توضیح و تدقیق در معانی هر یک از لغات آیات قرآن، که به مناسبت به طور پراکنده در کل این دو تفسیر وجود داشت، به صورت متمرکز در ذیل هر لغت، و به ترتیب حروف الفبا گرد آوری شده؛ تا در حد توان توانسته باشیم قدمی در حل مشکل محققین در واژه شناسی قرآنی برداریم.

  • خصوصیات
    • نویسنده (نویسندگان): حجت الاسلام دکتر محمد روحی و استاد محمدتقی فیاض بخش

    • ناشر: انتشارات فردافر

    • زبان: فارسی - عربی

    • تعداد صفحات: 744

    • موضوع: تفسیر مفردات واژه‏ های قرآنی

    • شابک: 9789649429885

    • وزن بسته (تقریبی):1035

ارسال رایگان

برای سفارشات بالای ۷۵,۰۰۰ تومان

تفسیر واژگان قرآن کریم - برگرفته از تفاسیر مجمع البیان و المیزان

«کتاب حاضر، موسوعه‏ ای است از تفسیر مفردات واژه‏ های قرآنی، بر اساس این دو تفسیر مجمع البیان و المیزان؛ به گونه‏ ای که توضیح و تدقیق در معانی هر یک از لغات آیات قرآن، که به مناسبت به طور پراکنده در کل این دو تفسیر وجود داشت، به صورت متمرکز در ذیل هر لغت، و به ترتیب حروف الفبا گرد آوری شده؛ تا در حد توان توانسته باشیم قدمی در حل مشکل محققین در واژه شناسی قرآنی برداریم.»

از آنجا که شناخت واژگان قرآن کریم تأثیر بسزایی در فهم معنای آیات دارد، در این کتاب سعی شده است تا با جمع‌آوری مباحث لغت‌شناسی موجود در دو تفسیر ارجمند شیعه یعنی تفسیر مجمع‌البیان و تفسیر‌المیزان در یک جلد گردآوری و ارائه شود. کتاب حاضر موسوعه‌ای است از تفسیر مفردات واژه‌های قرآن، بر اساس این دو تفسیر؛ به گونه‌ای که توضیح و تدقیق در معانی هر یک از لغات آیات قرآن، که به مناسبت به‌طور پراکنده در کل این دو تفسیر وجود داشت، به صورت متمرکز در ذیل هر لغت، و به ترتیب حروف الفبا گردآوری شده؛ تا قدمی برای حل مشکل محققان در واژه‌شناسی قرآنی بردارد.
این کتاب، دائرة‌المعارف لغات قرآن کریم با نگاه تفسیر شیعه و ولایی است که از ویژگی‌های برجسته کتاب حاضر ارائه نظریات جدید علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان است. نظم چینشی لغات بر اساس کتاب لغت مفردات مرحوم راغب اصفهانی است. در اختلاف ریشه‌ای لغات، از قبیل لغت اسم که از (و س و) اخذ شده یا (س م و) و یا احد که از ماده (و ح د) گرفته شده یا (أ ح د) مبنا تفسیر‌المیزان قرار داده شده است؛ هرچند سایر نقل قول‌ها نیز اشاره شده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ قرآن والاترین معجزه رسول گرامی اسلام(ص) است، کتاب قیّمی که در تبیین معارف الهی نه تنها پرودگاران سبعه معلقه و صاحبان شعر و ادب تازی را مبهوت خود کرد، بلکه در طول 14 قرن نورافشانی بر بشیریت و قیومیت بر عقل‌ها و قلب‌ها، هیچ‌کس نتوانست حتی در یک سطر با قرآن هم‌آوردی کند و در تحدی با آن سخنی به عمق و زیبایی کلام الهی بر زبان آورد.